Het bedrijf E-Harbour

Nomen est omen. E-Harbour-oprichter Jaap Schippers (36) heeft wel wat met varen. Als student verhuurde hij zijn eigen reddingssloep al aan groepen, in Amsterdam. Toen daar in 2006 door de gemeente vijftien nieuwe exploitatievergunningen voor rondvaartboten werden verloot, won Schippers er drie, waarmee hij boten van maximaal twintig meter kon gaan exploiteren. Dit vormde de basis voor een eigen rederij.  

Het bedrijf groeide rap en in 2011 verwierf Schippers bovendien een meerderheidsbelang in de rederij Amsterdam Boats. Op het hoogtepunt had zijn bedrijf zeventien boten rondvaren, die voornamelijk werden verhuurd voor corporate events en huwelijken. In 2016 vond Schippers het tijd voor een nieuw avontuur en besloot hij zijn belang in het bedrijf te verkopen.

Het idee voor een duurzame, emissievrije haven waar alleen elektrische boten mogen aanmeren, stamt uit datzelfde jaar. Schippers won toen een tender om in Amsterdam een jachthaven te ontwikkelen. Achter het bedrijventerrein De Omval, dichtbij de Amstel, werd in 2017 de eerste duurzame jachthaven bestemd voor elektrisch aangedreven boten, in gebruik genomen: E-Harbour Amstelkwartier. Al een jaar later waren alle 65 ligplekken verhuurd, voor het grootste deel aan rederijen die er hun rondvaartboten bevoorraden en opladen met groene stroom, maar ook aan particuliere booteigenaars.

De komende jaren zal Schippers met E-Harbour nog meer jachthavens voor elektrische vaartuigen gaan realiseren. En niet alleen in Amsterdam, waar elektrisch varen voor nieuwe commerciƫle boten al verplicht is en waar vanaf 2025 ook particuliere dieselboten de grachten niet meer op mogen. Ook diverse andere gemeenten zijn begonnen de transitie naar emissievrij watertransport te stimuleren. Met zijn brede ervaring en expertise op dit vlak, vervult Schippers graag een voortrekkersrol in deze transitie.