Terug

Liggeld Amsterdam – dit kost een plekje voor je boot

  • Datum

  • 26-10-2020

Liggeld Amsterdam is een vraagstuk waar veel booteigenaren wel meer van willen weten. Wil je jouw boot in Amsterdam neerleggen? Dan zijn dit de kosten waarmee je rekening moet houden voor een ligplek in een jachthaven of in de openbare ruimte.

Recreatief varen steeds populairder

De markt voor het recreatieve varen is door de coronacrisis enorm gegroeid. Vooral de sloepenmarkt is geëxplodeerd. Wie tegenwoordig een tweedehands bootje wil bemachtigen, moet ofwel zwaar overbieden, of simpelweg heel veel geluk hebben. Deze ontwikkeling staat haaks op de trend van de afgelopen jaren. Konden veel jachthavens in 2019 nog maar net het hoofd boven water houden, sinds de uitbraak van corona liep de bezettingsgraad in rap tempo op en ontstonden er hier en daar zelfs wachtlijsten.

De reden voor de toegenomen populariteit van recreatief varen, is corona. Hierdoor kiezen Nederlanders vaker voor een vakantie in eigen land en willen daarbij drukke plekken mijden. Boottochten met je eigen sloepje of ander vaartuig zijn ideaal voor wie zorgeloos wil recreëren zonder angst voor besmetting. Je komt op prachtige plekken, bent lekker in de buitenlucht en kan het mondkapje gewoon in je tas laten. 

Schaarste ligplaatsen Amsterdam

Met de toegenomen vraag naar recreatieve boten, neemt ook de vraag naar ligplaatsen toe. Dat geldt zéker ook in Amsterdam. Amsterdam telt ruim 15 duizend pleziervaartuigen en zo’n 550 vergunde passagiersvaartuigen. Al deze boten hebben natuurlijk ook een ligplaats nodig, maar er is in de binnenstad een groot tekort hieraan. Daarom kan het, zeker sinds de toegenomen interesse voor het recreatief varen, nog wel eens een uitdaging zijn om een ligplaats te bemachtigen.

Openbare ligplaatsen in Amsterdam

In Amsterdam zijn langs de grachten wel plekken waar particulieren hun boot kunnen aanmeren, bijvoorbeeld aan bolders, haalkommen of ringen. Omdat er meer boten dan dit soort vrije ligplaatsen zijn, willen booteigenaars nog wel eens een ligplaats ‘reserveren’ met bordjes, autobanden, stootwillen en andere afbakeningen. De gemeente Amsterdam zegt echter dat het niet is toegestaan om een openbare ligplaats exclusief te reserveren. Alleen de vergunde rondvaart en woonboten hebben vaste ligplaatsen. Op die plekken is duidelijk aangegeven dat er geen pleziervaartuigen mogen liggen. 

Ligplaats in jachthaven

Je kunt deze problematiek het best vermijden door te kiezen voor een ligplaats in een jachthaven in Amsterdam. Het voordeel van een ligplaats in een Amsterdamse jachthaven, is dat je er naast een ligplaats voor je boot nog meer service bij krijgt. E-Harbour Amstelkwartier biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je elektrische boot snel op te laden met groene stroom, via een ingenieus oplaadsysteem. Bovendien ligt je boot er veilig achter slot en grendel, zodat je nooit bang hoeft te zijn dat er een dakloze intrek neemt in je sloepje of dat je boot door dronkenlappen wordt vernield.

Liggeld Amsterdam in een jachthaven

Uit een onderzoek van de ANWB Waterkampioen in samenwerking met HISWA blijkt dat de prijs voor een ligplaats in het zomerseizoen was in 2016 gemiddeld € 741,- en voor een winterseizoen gemiddeld € 380,- was. De prijs voor een jaarligplaats was toen gemiddeld € 1.100,-. In het rapport werd becijferd dat de gemiddelde jaarprijs voor een commerciële jachthaven in 2016 nog € 49,- per vierkante meter bedroeg. Dit was echter een landelijk gemiddelde. De gemiddelde Amsterdamse jachthavenprijzen liggen sowieso al hoger, bovendien was er toen nog niet de krapte op de markt die er nu wel is. Ga er dus maar van uit dat je voor een sloep van 15-20 vierkante meter voor een ligplek in een voldoende geoutilleerde jachthaven Amsterdam op jaarbasis minimaal € 2.500 kwijt bent. 

E-Harbour: duurzame jachthavens in Amsterdam

E-Harbour zet zich in om het varen duurzamer en groener te maken. Alle jachthavens zijn uitgerust met een smart charging elektra-infrastructuur, waarmee vaartuigen snel en volledig kunnen worden opgeladen met 100% groene stroom van Nederlandse windmolens. Maar ook niet-elektrische boten kunnen in sommige E-Harbours terecht.

Geef ons gerust een belletje, we vertellen je graag over de mogelijkheden!

Liggeld Amsterdam voor een openbare plek

Je kunt natuurlijk ook proberen een openbare ligplaats voor je boot in Amsterdam te bemachtigen. Die zijn zoals hierboven al aangegeven niet gemakkelijk te vinden en bovendien ook zeker niet gratis. Bedenk je ook dat ze niet met het prettige servicepakket komen dat jachthavens wel bieden (bewaking, wifi, sanitair, oplaadmogelijkheden, botenlift, noem maar op). 

Drie soorten liggeld amsterdam voor openbare plekken

Als je met je vaartuig in Amsterdam een openbare ligplaats inneemt, moet je daarvoor binnenhavengeld betalen. Dat doe je door een vignet aan te vragen via de website van de gemeente. Zo toon je aan dat je binnenhavengeld hebt betaald en mag afmeren in Amsterdam. Het vignet plak je op je boot en bevat een chip. Er zijn 3 verschillende vignetten. 

Het rode vig­net: voor boten met een ben­zi­ne­mo­tor of die­sel­mo­tor met een vrije lig­plaats in Am­ster­dam, het groene vig­net: voor boten met een elek­tri­sche mo­tor of geen mo­tor en het witte vig­net, voor boten met een lig­plaats in een jacht­ha­ven of bui­ten de ge­meen­te.

Liggeld Amsterdam sterk gestegen

De kosten voor een ligplaats in het binnenwater zijn in de afgelopen tien jaar met maar liefst 840 procent gestegen. De prijs die je betaalt voor je vignet, hangt af van het type boot. Uiteraard betalen elektrisch aangedreven boten en boten zonder motor minder dan boten met een diesel- of benzinemotor. Ook de oppervlakte van je boot bepaalt hoeveel je moet betalen.

Zo bereken je het liggeld Amsterdam

Je berekent de oppervlakte door de grootste lengte te vermenigvuldigen met de grootste breedte over het dek gemeten van het vaartuig. De vorm van het vaartuig maakt hierbij niet uit. 

  • In 2020 betaalde je voor een elektrisch vaartuig van 0 tot 3,5 vierkante meter € 28,50 per vierkante meter. Voor een boot met een benzine- of dieselmotor van dezelfde omvang betaalde je € 95,- per vierkante meter. 
  • Heb je een boot tussen de 3,5 en 6 vierkante meter? Dan betaalde je met een elektrisch aangedreven boot € 22,- per vierkante meter en voor een boot met een benzine- of dieselmotor € 74,- per vierkante meter.
  • Voor boten tussen de 6 en de 9 vierkante meter gold voor elektrische boten een tarief van € 19,50 per vierkante meter en voor boten op fossiele brandstof € 66,- per vierkante meter. 
  • Voor boten van 9 meter tot 12,5 vierkante meter gold: € 18,- per vierkante meter voor elektrische vaartuigen en € 61,- voor boten op diesel en benzine. 
  • Heb je een boot van 12,5 tot 16,5 vierkante meter? Als die elektrisch is betaalde je een € 16,50 per vierkante meter en als hij een diesel- of benzinemotor heeft betaalde je € 55,- per vierkante meter.

Oppervlakte boot berekenen voor liggeld Amsterdam

Gemeente Amsterdam rondt de oppervlakteberekening van boten naar boven af, op een halve of hele m2. Heb je bijvoorbeeld een boot van 5,2 meter lang en 2,1 meter breed? Dan kom je aan een oppervlakte van 10,92 m2. Dat betekent dat je in 2020 voor het binnenhavengeld een rekening kreeg van 11 x € 61,- = € 671,-. Je betaalt het binnenhavengeld voor Amsterdam altijd voor een heel jaar, dus van 1 januari tot en met 31 december, Ook als je pas later een vignet hebt aangevraagd. 

Betaal altijd liggeld in Amsterdam!

Als je niet betaalt maar wel een ligplaats in Amsterdam bezet houdt, wordt er bij een controle een rode sticker op je boot geplakt. Je hebt dan twee weken de tijd om alsnog een vignet aan te schaffen en te activeren. Daarna wordt je boot weggesleept. Gebruik deze vorm van handhaving niet om op een gemakkelijke manier van je half zinkende sloepje af te komen, want dat wegslepen is niet gratis. Het kost je namelijk eenmalig €460,- en € 25,- per week zolang je je boot niet ophaalt, dus dit grapje komt je duur te staan.

Gerelateerde artikelen

ligplaats amsterdam
ligplaats boot amsterdam